Alla inlägg under juni 2013

Av John Johanson - 12 juni 2013 11:47

Det gäller att tänka positivt. Detta betyder ju att alla vi som har varnat för detta INTE är paranoida!  ;o

Eller som Daily show uttryckte det: "Good news! - you are not paranoid".


Det handlar förstår om bekräftelsen av den övervakning som sker i väst och speciellt i USA via Prism.


Svensk media är rätt blek här jämfört med Guardian.



Det är mycket jag inte förstår i detta med övervakning. Jag skulle vilja dela upp det i 2 problemområden.

1. Principen att man har rätt till ett privatliv

2. Konkreta konsekvenserna av övervakningen


1. Pincipen

De som är för denna övervakning brukar säga "jag har inget att dölja" och att "det spelar ingen roll om de kan se allt jag gör/skriver". Må så vara, det får man respektera.

MEN hur utifrån denna åsikt kan komam fram till att det betyder att ingen annan heller ska ha rätt till sitt privatliv, det är otroligt egoistiskt.


2. Konsekvenserna

Samma sak här. De som är för övervakning säger "jag är ointressant för dessa organisationer, varför skulle de bry sig om mig?"

MEN kan man verkligen inte tänka ett steg längre och inse att även om man själv inte är i farozonen så finns det andra i samhället som absolut är det. T.ex alla som på ett eller annat sätt är jobbiga för de som har makten över denna övervakning. Det kan vara "whistleblowers", opposionspolitiker, systemkritiker, journalister etc etc.


En intressant tankeövning:

SKulle det idag vara möjligt för en presidentkanidat i USA att gå till val på att minska makten för NSA, CIA, FBI, miltären och de 1% rikaste...!?

Skulle en sådan kandidat (om det visar sig att ett stöd finns och att det upplevdes som ett hot) tillåtas att framföra sitt budskap, få mediatid, pengar till sin kampanj etc. Eller skulle denna kandidat stoppas på olika sätt? Skulle de som har makt utnyttja denna för att försvåra (omöjliggöra) chansen för kandidaten att bli vald?

Svaret är rätt givet som jag ser det. Är det då en demokrati vi pratar om?


Skapa flashcards